lördag 8 augusti 2009

Reseskildring


Åkte igår mot Tierp, förbi Skärplinge och Vavd. Gjorde ett jobb på Änskär som tog si så där 15 min att slutföra.
Änskär är slående vackert. När jag satt med den gode Roine på bryggan och drack kaffe, tittade på segelbåtarna som låg och skvimpade vid hamnen så tog jag mig en funderare över vad man gör i Bennarby, eller som Roine sa, stenröset. Men faktum är att Bennarby har sin charm och skönhet det oxå. Inget slår havet men ändå. Resan hem vart en annan väg, vänster efter Vavd sedan mot Fälanbo via Löfstabruk sedan vidare via Esarby Sixarby och en högersväng i Tegelsmora och en Vänstersväng i Broddby för att sedan vara hemma.
Sverige är fantastiskt i all sin prakt och sommartid kan man nästan tappa andan.
I så gott som klarblå himmel åkte jag till Upplanda och strängade, stannade till hos Sten där jag lånade en balvagn.
Med Stens fina och våran gamla men rustade balvagn som ungarna satt på gav vi oss i väg mot Upplanda Enstaka droppar kom det men med gott mod for vi vidare.
Åter vid Tegelsmora kom spöregnet och vid Munkenstava haglade det. När vi kom fram till åkerna var både ungarna och höet genomsurt. Ungarna och jag kamperade i hop dom 7-8 km hem i traktorn.
Min kärlek till Sverige fick fick sig en knäck men bara en liten.
Liten länk till Hållnäs hemsida som kan vara värt ett besök. Både hemsidan och hela byggden

3 kommentarer:

Truckis sa...

Vilken härlig reseskildring du skrivit. Den påminner mig om när jag var ung och tillbringade en del sommarhelger i Ängskär där en kompis föräldrar hade en sommarstuga.Vi gick bland annat till Vavd för att köpa glass..vilka minnen du väckte hos mig..jag vill ha glass nuuuuu...

Erik i Bennarby sa...

Tja Truckis.

Min fru och jag vart tillsammans Midsommarn-83 just på Änskärs camping. Så vi Upplänningar har många många minnen därifrån. Fast nog var det större då?

Pumpan sa...

Även jag tillbringade midsommrarna i Ängskär, hos mina kusiner som hade stuga där.

Fram till jag var typ 15 bast nånting. ca 1980