måndag 31 augusti 2009

Banan

Har idag under mina resor funderat över något så
Bannalt som bananer.
I min iver att gå ner i vikt har jag tvingats överge mina älskade kanelbullar och dom underbara lakritsbitarna som nu mera går under namnet Kicks.
Istället går jag som en osalig ande runt fruktställningen (ja ställningEN då det inte är något överflöd) och suktar med blicken lätt på sidan om dom maskätna äpplena mot godishyllan för att med en klump i halsen ta två bananer, betala dom 12 kronorna för att sedan inmundiga dom i bilen tillsammans med det i termos medhavda kaffet.
Alltså.. 12 kronor. Det går några stackare på andra sidan jorden och plockar bananer som sedan via åsnevagn, lastbil och lastfartyg för att sedan lastas över på en lastbil för vidare transport till något mellanlager och sedan vidare på lastbil ut till en bensinstation mellan Bålsta och Enköping. Detta kostar då den misslynta Erik 6 kr/banan.
Jäntan skall köpa en kamera som i frakt från Stockholm kostar 120 kr?
Nästa undran jag har haft är. Vad i sjutton tänkte han som först importerade bananer och vad tänkte Fru Svea Andersson eller någon med liknande namn om vad dom såg på butikshyllan? Hade det gällt en apelsin så hade dom tänkt aha en gul boll men en banan då.. Aha en gul ????.
Banankompaniet har tydligen levererat den gula??? i 90 år, vad jag förstår fanns inte Internet då?

Inga kommentarer: