torsdag 12 mars 2009

Countrylåt

Idag for jag som spjut till Sundborn utanför Falun. Ledsnade på alla radiokanaler och satte på CD-spelaren. Lyssnade lite på 80-tals hits, tråkigt, lyssnade på dansbandskampen tråkigt. Sen hade Ida glömt en Country skiva i bilen, inte så tråkigt. Gjorde som Ida sa och lyssnade på texterna, jag med min Svengelska lyckades väl klura ut i stora drag vad dom handlade om och fastnade för en låt om en bonde en lärare en präst och en hora som åkte buss från Mexiko. Bussen krockade med en "24 weelers" som jag listade ut måste vara en 24 hjulad lastbil.

Sen kom lite lösryckta meningar om en präst med en blodig bibel som berättade om alla dom här i bussen som jag gissade var en annan präst.

Kärnpunkten i låten låg i det moraliska att det som räknas när man dör är inte det man har utan det man lämnar-

Jag med min skruvade hjärna började att fundera ut fortsättningen.

Tänkte på dessa fyra i himlens väntrum. Prästen som säkert var kaxig och trodde han skulle uppåt, horan som trodde hon skulle neråt och sen bonden som funderar över alla han lurat och läraren som tänker på alla barn hon mobbat.

Och vad menas med det man lämnar kvar då? Är det i form av saker eller annat av värde eller är det i form av utlärda saker eller upplevelser?

Vad lämnar då en :
Präst? Styrka och tro borde det vara men vem vet? Han kanske var präst i Knutby.
Bonden? Massor av mark och massa kossor? Han kanske var skuldsatt över öronen.
Läraren? Kunskap och visdom? Han/Hon kanske lärt ut fel saker och lämnar en förvirrad hög med ungar som resten av sitt liv inte kommer någon stans.
Horan då? Massor med ensamma gubbar som nån gång då och då fick uppleva himmelska höjder? Eller, ja här kan listan bli lång.

Kanske jag ska skriva Country texter men varken Prästen eller någon av dom andra kan jag ju ta med, det är ju redan skrivet om dom. Får bli om en Barflicka en politiker en åkare och en radiopratare.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mer country till folket !! :)