måndag 1 september 2008

Ulcerös Colit

Hej igen.

Tänkte skriva lite om sjukdomen Ulcerös Colit som jag haft sen 1994.

Idag stod det om Lotta Ängbergs Ulcerösa Colit och att hon kämpade på trots sjukdomen, mycket tappert gjort. Samtidigt så för ca 2-4 personer/100 000 invånare den varje år (siffror från när jag blev sjuk). Fundera en stund på det och försök tänk på hur många det är. I Uppsala betyder det att typ 6 personer årligen insjuknar. på 10 år är det 60 personer. Hur kan det komma sig att jag känner åtminstånde 5 personer som har den i bara lilla Örbyhus och vet ytterligare 10 personer å andra orter. hmmm

Vad är då Ulcerös Colit.

En kronisk inflammation av tjocktarmen. Vilket i sin tur innebär att maten ibland går rakt igenom. Jag har inte haft ett ordentligt skov på säkert 6 år men jag är heller inte riktigt bra i magen och kommer troligen aldrig bli det heller.

Vad händer när man är riktigt dålig. Jo man kan inte gå ut nästan för det bara hugger till i magen och så måste man på muggen. Man måste äta massor varje dag för att tillgodo göra sig maten. Jag gick ner som mest 25 kilo på 4 månader 1997.

Varför skriver jag detta och varför dra in Lotta Ängberg i det här?

Vi är verkligen lyckligt lottade som inte har Crons sjukdom, samma typ av sjukdom men den finns från munhålan till ändtarmen och inflammationen går rakt igenom tarmväggen och inte bara på ytan som Ulcerös Colit.

Det finns inget konstaterat fall där man har båda sjukdomarna

Så på sätt och vis har vi det bättre än er friska människor:-)

Baksidan är att man har högre risk för magtarmscancer men å handra sidan hur många får tjocktarmen undersökt 1 gång/år?


Vänligen
Erik


Ps nästa inlägg kommer att bli lite roligare. Ds

Inga kommentarer: